Võluflööt

Võluflööt

Alkeemiline tragöödia laulude ja tantsudega.

 

Esietendus: 8. märtsil 2006
Viimased etendused: 4.5.6.7.8.10.11.novembril 2007 19:00
Etendus kestab 1 tund 15 min
Sa tahad teada, kes alustas?
Ma ütlen sulle, kes alustas – Pasteur oma konservidega,
Stephenson ja Jessop oma raudteega,
Barsanti ja Daimler oma sisepõlemismootoritega.
Kõik ainult selleks, et saaks paremini sõdu pidada!
Selle kõige taga on sinusuguste mõtlemisvõimetute
fantaasiavaeste tundetute jurakate enesekindel materialism,
hale usk progressi ja kadeduse kanoniseerimine
ühiskonda edasiviiva jõuna!

 
Von Krahl – The Magic Flute from Reet Aus on Vimeo.

 

 

muusika W. A. Mozart
kontseptsioon ja lavastus Peeter Jalakas
tekst Sigismund von Krahl
video- ja helikujundus Ville Hyvönen
muusika esitus ja arranūeering Eva Alkula, Sirje Mõttus
akvarellid Ervin Õunapuu
kostüümid Reet Aus 
tantsud Saša Pepeljajev
tehnilised lahendused Enar Tarmo
valgus Lauri Sepp
lava Janno ‘John’ Jaanus
butafoor Taavo ‘Jimmy’ Tiko
rekvisiidid Anne-Mai Heimola
repetiitor Annika Vamper
lauluõpetajad Triin Ella, Lea Peterson
konsultant Tõnu Kaljuste
operaator Mart Taniel
graafiline kujundus Arbo Tammiksaar
grimm Kersti Niglas, Anu Konze, Helen Ehandi
õmbleja Kersti Karro
3D Jani Isoranta
kükiti (orig. soome keeles ‘kökötti’)
Sami Hokkanen, Mika Ihanus (KÖKÖTTI kohta vaata SIIT)
toetajad Avision, Taaskasutuskeskus, Eesti Kultuurkapital,
MuMix, Tallinn, TM Produktsioon

 

osades

Pamina Tiina Tauraite
Öökuninganna Riina Maidre
Monostatos Maarja Jakobson
Tamino Taavi Eelmaa
Papageno Erki Laur
Sarastro Juhan Ulfsak

 

Von Krahli Teatri lavastus “Võluflööt” räägib perioodist inimkonna ajaloos, mis jääb üldjoontes Mozarti sünni ja Kumu avamise vahele, perioodist, mida iseloomustavad usk progressi ja maailma ratsionaalse tõlgendamise võimalikkusesse. Perioodist, mille lõpu alguses me oleme ja mida võiks soovi korral kutsuda nafta-ajastuks.

 

Lavastuses on nimetatud periood just lõppenud – avamängu taustal toimuv lahing on ilmselgelt viimane lahing selles maailmas. Hävib kogu maapealne tsivilisatsioon. Alles jääb vaid see, mida näeme laval – 3000 veidrat plastmassist eset ja 2 surmavalt haavatud meest – seersant (Papageno) ja kapten (Tamino).

 

Edasine tegevus toimub nende elu viimasel minutil, mille jooksul kohtuvad nad “Võluflöödi” tegelastega, armuvad, loodavad, pettuvad, kannatavad ning surevad. Stseenide järjestus ja meeleolu järgib täpselt originaal-libreto alkeemilist struktuuri.

 

Sigismund von Krahl
Kasutatud ja soovitatav kirjandus:
— M. F. M. van den Berk “The Magic Flute. An Alchemical Allegory”
— F. Hennenberg “Wolfgang Amadeus Mozart”
— W. Hildesheimer “Mozart Briefe”
— I. Nagel “Autonomy & Mercy. Reflections on Mozart’s Operas”
— C. G. Jung “Alchemical Studies”
— H. Schuler “Mozart und die Freimaurerei”
— “Using Adobe Creative Suite2”

 

Kasutatud ja soovitatavad dokumentaalfilmid:
— “The End of Suburbia” – G. Greene
— “The Future of Food” – D. Garcia
— “The Century of the Self” – A. Curtis
— “Who wrote the Bible” – J. Simmons, R. Kiley
— “Parallel Universes”
— “The Corporation” – M. Achbar, J. Abbott, J. Bakan
— “Super Size Me” – M. Spurlock
— “The Illuminati”
— “Masonry – Behind the Closed Doors”

 

Soovitatavad veebiaadressid:
— Die vier Elemente http://www.internetloge.de/arstzei/elemente.htm
Feuer, Wasser, Erde, Luft – so treten die vier Elemente dem Suchenden auf seiner Wanderung entgegen
— Internetloge http://www.internetloge.de/ Portal to the World of Freemasonry
— “What is Enlightenment” http://www.wie.org/ WIE is striving to catalyze a new way of thinking, one that integrates our highest spiritual aspirations with the demand to transform the world
— Internet Sacred Text Archive http://www.sacred-texts.com/ This is a quiet place in cyberspace devoted to religious tolerance and scholarship
— New Mozart Theory http://homepage3.nifty.com/wacnmt/index_e.html In this homepage, I take up the outstanding, overlooked and/or misunderstood issues on Mozart
— The Aria Database http://www.aria-database.com/ Aariad ja midifailid
— Operone http://www.operone.de/opern/zauberfloete.html Libreto ja sisukokkuvõte

 

Muud lavastuse valmimist mõjutanud materjalid ja asjaolud:
— Ajakirjad “Wired” ja “What is Enlightenment”
— Von Krahli Akadeemia/Raadio Ööülikooli loengusari “Elu pärast naftaajastut” novembris 2005
— Vestlused “Võluflöödist” Ervin Õunapuuga Topus, Puises ja mujal
— Noam Chomsky loengud
— Vestlused Marek Strandbergi ja teiste Eestimaa Looduse Fondi inimestega aastate jooksul erinevates kohtades ja olukordades
— Von Krahli Teatri etendustes “Graal!” ja “Luikede järv” kasutatud materjalid
— Elu patenteerimine ja omandisuhtestamine
— Demokraatia allakäik ja naeruvääristumine

 

Uue teooria kohaselt võisid menuka helilooja tappa sealihakotletid

 

Unustage reumaatiline palavik, neerukivid, südamehaigus, kopsupõletik ja isegi mürgitus! Tegelikult võisid Wolfgang Amadeus Mozarti tappa hoopis sealihakotletid.

 

Viimane teooria helilooja enneaegse surma kohta, mis toimus 5. detsembril 1791. aastal Viinis, kui ta oli 35-aastane, väidab, et süüdlaseks oli tõenäoliselt trihhinoos.

 

Haigust põhjustab tavaliselt sealihas parasiteeriv uss. Pooltoorete sealihakotlettide söömisega võib seletada kõiki Mozartil esinenud sümptomeid, mis hõlmasid palavikku, löövet, valusid jäsemetes ja paiseid, ütleb doktor Jan V. Hirschmann Puget Sound Veterans Affairs meditsiinikeskusest Seattlis.

 

Hirschmann pakub tõendusmaterjalina välja tühise kirjakese, mille Mozart kirjutas oma naisele 44 päeva enne oma haiguse puhkemist ja mis on dokumenteeritud 1999. aasta biograafias: “Mis hüva lõhn ..? … sealihakotletid! Che Gusto (Kui maitsev). Ma söön Sinu terviseks,” kirjutas Mozart.

 

“Kui tema viimseks jäänud haigus oli tõepoolest trihhinoos, mille peiteperiood kestab kuni 50 päeva, võis Mozart täiesti teadmatult paljastada oma täpse surmapõhjuse – needsamad sealihatükid,” ütles Hirschmann. Tema kaheksaleheküljeline raport, mis põhineb meditsiinilise kirjanduse, ajalooliste dokumentide ja Mozarti biograafia uurimisel, on avaldatud Sisemeditsiini arhiivide juunikuu väljaandes.

 

Mozart suri 15 päeva pärast haigestumist. Tema arstid pakkusid välja üksnes ähmase surmapõhjuse – äge miliaarne palavik – ning lahkamist ei teostatud. Helilooja abikaasa Constanze olla pärast tema surma öelnud, et Mozarti arvates ta mürgitati ning ringlesid kuulujutud, et tema vaenlased, sealhulgas rivaalitsev helilooja Antonio Salieri, võisid ta tappa. Siiani on meditsiiniteoreetikud roima laias laastus kõrvale jätnud.

 

Nakkushaiguste spetsialist Hirschmann ütles, et Mozarti sümptomid kattusid toona Viinis levinud määratlemata epideemilise haiguse omadega. Trihhinoosi ei tuntud kuni 1800-ndate aastateni, kui Euroopas puhkes mitmeid surmavaid epideemiaid. Pärast seda on töötatud välja usse tapvaid ja sümptomeid ravivaid arstimeid ning tänapäeval on surmajuhtumid haruldased.

 

Hirschmann märkis, et trihhinoosi tüsistused võivad hõlmata kopsupõletikku ja südameprobleeme – Mozarti teistes teooriates loetletud põhjuseid, mis Hirschmanni sõnutsi ei seleta adekvaatselt kõiki Mozarti haiguse tunnusjooni.

 
STENOGRAMM ESIMESEST PROOVIST

peamised ained: sool, väävel, elavhõbe (3 printsiibi alkeemia).
juba Platon ütles, et kõik head asjad tulevad kolmekesi.
taustprintsiibid, peegelduvad üksteises –
nagu ülal nii ka all:
jumalik – isa/poeg/püha vaim
inimlik – keha/hing/vaim
looduslik – mineraalne/taimne/loomne
mineraalne – sool/väävel/elavhõbe
paracelsus – mis põleb, on väävel, mis kaob suitsuna,
on elavhõbe ja mis muutub tuhaks, on sool

 

sool – kibe, tark, sool vajab puhastumist – lahustumist teistes
elementides, pleegitamist, pesemist, et saada valgemast valgeks.
pärineb külmalt ja vesiselt Kuult. passiivne, naiselik element, leiab
oma tarkuse puhastuse läbi ühinedes väävliga. Pamina.
MÄRK – püstine muna, keskel joon

 

väävel – kergelt süttiv, tuli. aktiivne, mehelik element, vajalik
igasuguse muutuse juures. sisaldab päikseenergiat. Tamino.
MÄRK – rist, millel istub ülespoole suunatud kolmnurk

 

elavhõbe – sisaldab nii vedelat (kuu), gaasilist (päike) kui tahket
(maa). puhastab nii kulda kui hõbedat (päikest ja kuud), aitab pesta
kulda ka teistest metallidest. Papageno-Papagena.
MÄRK – koosneb kolmest osast: rist (maine), millel ring punktiga
keskel (päike) ja sellel ülalt avatud poolring (kuu)
1. äsajasurnud kuningas on prima materia – loo arengu eeldus. öökuninganna on lesk ja lohe, kes taminot ründab, on vana kuningas ise. (Jung: pääsemaks Jumalariiki, peab kuningas muutma end emaüsas prima materia’ks ja naasma tumedasse algolekusse, mis on alkeemikute sõnul kaos).

 

2. öökuninganna kui anima mundi – maailma hing (mother earth, isis). ühtaegu ülim ilu ja hirmutav jubedus. värv – must. armastav ema ja tume vamp. ükskõik, kuidas alkeemiku töö ka edasi ei areneks, lähtuma peab ta alati anima mundist. ta on Alkeemia kuninganna.

 

3. monostatos – surm. surma suudlus jne. must laik sarastro yin–likus valguses. kristlikus tähenduses kurat. päike ja tema vari moodustavad terviku. must päike.

 

4. sakraalne pulm. mitte abielu alguse tähistamine, vaid spirituaalse kogemuse väljendus. võluflöödis pole tavalisi romantilisi suhteid ei tamino-pamina ega papageno-papagena vahel.

 

5. papagena ja papageno on üks tegelane. hermafrodiit. element – elavhõbe.

 

6. sarastro-zarathustra (zoroaster). sar-kuningas, astro-tähed asüüria keeles. paracelsuse järgi inimene hõlvab pool kosmosest, kuid tal on eeldusi ka teise poolde tungimiseks. sarastro on selle vaimse universumi kuningas. ta ei ole jumal, pigem iidol, keda kummardatakse. Magus Universalis
Opus Magnumi skeem Võluflöödis

 

1. Nigredo (solutio) – kogu I vaatus. “Das Werk der Auflösung” – the work of dissolution. Lahustumine. Ka “Bereitung des Azoth” – Azothi ettevalmistus. Selles faasis kolmikprintsiip eraldatakse maast ja erinevad operatsioonid leiavad aset, lõppedes esialgse, ebapuhta seotuse, konjunktsiooniga.

 

2. Albedo (purificatio) – II vaatus kuni tule- ja veekatseni. “Das Werk der Reinigung” – work of purification. Puhastumine. Kolmikprintsiip puhastub uuesti ja uuesti. See on katsumuste periood, milles selginevad ja destilleeruvad kõik kolmikprintsiibi osad, jõudes vahetult enne tule- ja veekatset puhtama seotuseni.

 

3. Rubedo (coagulatio) – algab tule- ja veekatsega ning lõpeb templis. Tule- ja veekatsele järgneb kolmas ja täiuslikem seotus, ühinemine. Seda faasi kutsutakse ka “Die Letzte Kochung” – final cooking. Viimane keetmine. Korduvad kompaktselt kõik eelmised faasid ja lõpevad exaltatio’ga templis.

 

 

Etendub

  • K 8. märts 00:00

Toimumisaeg

  • K 8. märts 00:00