Mis juhtus pärast seda, kui Nora oma mehe maha oli jätnud ehk Ühiskondade toed

Mis juhtus pärast seda, kui Nora oma mehe maha oli jätnud ehk Ühiskondade toed

Autor ELFRIEDE JELINEK

Tõlkija JAAN KUUSIK
Lavastaja RAINER SARNET
Kunstnik LIISI EELMAA

 

Nora RIINA MAIDRE
Kümnik TAAVI EELMAA
Härra TAAVI EELMAA
Weygang JUHAN ULFSAK
Personaliülem ERKI LAUR
Proua Linde EVA PÜSSA
Annemarie TERJE PENNIE
Krogstad ANNE PALUVER
Naissekretär ANNE PALUVER
Meessekretär ANNE PALUVER
Helmer TAAVI EELMAA
Töölisnaised EVA PÜSSA, ANNE PALUVER, TERJE PENNIE
Minister ERKI LAUR
Eva EVA PÜSSA

 

Tehniline korraldus ENAR TARMO
Tehniline teostus JANNO JAANUS, OLIVER KULPSOO, ALLAN RÄIM
Valguskujundus OLIVER KULPSOO
Video LAURI SEPP, RAINER SARNET
Helikujundus JANNO JAANUS, RAINER SARNET

Esietendus 9.aprillil 2008, viimane etendus 24. septembril 2008 Von Krahli Teatris.

Elfriede Jelineki “Nora” Von Krahli Teatris ja Rainer Sarneti lavastuses on Eesti publiku esimene kohtumine maailmakuulsa näitekirjaniku mõtte- ja tundemaailmaga.

Elfriede Jelinek (1946) on Austria romaani-ja näitekirjanik, 2004.aasta Nobeli preemia laureaat ja hetkel üks lavastatumaid naisnäitekirjanikke Euroopas. Nobeli preemia anti Elfriede Jelinekile “musikaalse häälte ja vastuhäälte tulva eest oma romaanides ja näidendites, mis paljastavad erakordse keelelise innukusega ühiskondlike stereotüüpide ja nende orjastava võimu absurdsust.” Jelinek preemia vastuvõtule ei ilmunud, kuna kardab viibida rahvarohketes kohtades. Ta on lõpetanud Viini Konservatoooriumi organistina, õppinud kunstiajalugu ja teatriteadust Viini Ülikoolis. 1974-1991 kuulus Austria Kommunistlikusse Parteisse ja sai tuntuks feministina. Tema teostes on läbivaks teemaks naise seksuaalsus, selle ärakasutamine ja sugupoolte konflikt. Romaani “Klaveriõpetaja” (e.k. 2005) põhjal tegi Michael Haneke 2001. aastal samanimelise mängufilmi, peaosas Isabelle Huppert.

Jelineki „Nora“ algab sealt, kus lõpeb Ibseni „Nora“. Nora lahkub kodusest nukumajast, et alustada uut elu tehasetöölisena. Jelinek esitab kriitilise vaate ühiskondlikele stereotüüpidele ning hakkab vastu hirmutamise strateegiatele. Jelinek paneb kokku seksuaalse ja majandusliku sõnavara.
Seetõttu on Jelienki, nii nagu Freudigi, süüdistatud kogu maailma seksualiseerimises. Nii proovitakse naeruvääristada ja nivelleerida autoreid, kes üritavad analüüsida võimu. Küsimus pole kolmsada aastat kestnud kapitalismis, vaid kuustuhat aastat kestnud autoritaarses, patriarhaatlikus tsivilisatsioonis, mis on moonutanud inimese instikte. Pidev stress ja depressioonid on märgiks, et inimene ei talu isakuju endas ja ühiskonnas, kes teostab ennast võimu, raha ja hirmu abil.
Etenduse peategelane Nora allub võimukale mehele, kes omakorda allub hirmule.

Eriline tänu! Mati Sillak

Toetajad: Tallinn 2011, Kultuurkapital, Kultuuriministeerium, Avision, Uuskasutuskeskus, MuMix, GoHotel Shnelli, Raadio2, 1182, Cramo, TM Produktsioon

AUHINNAD

EESTI TEATRILIIDU AASTAAUHINNAD 2009

Kunstniku auhind: Liisi Eelmaa, “Mis juhtus pärast seda, kui Nora oma mehe maha oli jätnud ehk Ühiskondade toed”
Nomineeritud:
Naisnäitleja auhind: Riina Maidre, “Mis juhtus pärast seda, kui Nora oma mehe maha oli jätnud ehk Ühiskondade toed”
Meeskõrvalosa auhind: Taavi Eelmaa, “Mis juhtus pärast seda, kui Nora oma mehe maha oli jätnud ehk Ühiskondade toed”

Etendub

  • K 9. aprill 00:00

Toimumisaeg

  • K 9. aprill 00:00